Питання електронного аміністрування ПДВ хвилює всіх без виключення бухгалтерів уже довгий час. Питань накопичилося значно більше, ніж відповідей. Тому розробник програми «M.E.Doc IS» в ході просвітницької програми «Допоможемо бухгалтеру», спираючись на офіційні дані Державної фіскальної служби, вирішив створити матеріал, який би роз’яснив бухгалтерам окремі аспекти прийдешніх змін та навчив, як застосовувати їх у програмі «M.E.Doc IS».
НЕОБХІДНО ЗНАТИ
Що таке СЕА ПДВ?
Система електронного адміністрування податку на додану вартість (далі СЕА ПДВ) призначена для безперервного оперативного контролю формування важливої складової бюджету країни - податку на додану вартість. Головною метою впровадження СЕА ПДВ є запобігання зловживань шляхом незаконного отримання відшкодування ПДВ із бюджету.
Завдяки СЕА ПДВ інформація про об’єми бюджетних ресурсів з ПДВ стає доступною у кожний момент часу (а не по закінченню звітного періоду, коли платники склали декларації), крім того, СЕА ПДВ дає можливість оперативно регулювати процес формування зобов’язань і податкового кредиту кожного з платників таким чином, щоб в цілому по країні сума відшкодування ПДВ не перевищувала суму надходжень цього податку до бюджету.
Система електронного адміністрування ПДВ не вносить кардинальних змін в загальні принципистягування ПДВ, затверджені Кодексом. Норми Кодексу, що визначають коло платників ПДВ,об'єкт оподаткування, принципи формування податкових зобов'язань та податкового кредиту,залишаються незмінними.
Що таке ПДВ-рахунки?
Електронні ПДВ-рахунки – одна з головних складових СЕА ПДВ. Саме за допомогою ПДВ-рахунків здійснюється безперервний та ефективний контроль формування та відшкодування податку на додану вартість.
Створення ПДВ-рахунку не потребує додаткових дій від власників бізнесу чи бухгалтерів – рахунок відкриває Казначейство на підставі даних ДФС та сповіщає про це платника податків.Відкриття та обслуговування електронних рахунків здійснюється на безоплатній основі, так само як і надання інформації про рух коштів на них (за відповідним запитом платник податків) без обмеження в кількості запитів і в часі.
Коли електронне адміністрування стане обов’язковим?
Система електронного адміністрування ПДВ запроваджується поетапно:
- з 1 лютого до 1 липня 2015 року – у тестовому режимі;
- з 1 липня 2015 року – на постійній основі.
ТЕСТОВИЙ РЕЖИМ ЕЛЕКТРОННОГО АДМІНІСТРУВАННЯ
Як зазначалося, з 1.02.2015р. до 01.07.2015р. електронне адміністрування ПДВ діє у тестовому режимі. Що це означає?
Фактично, держава надала українським бухгалтерам шанс не тільки спробувати, але й повністю налаштувати систему адміністрування ПДВ перед її остаточним введенням. Враховуючи те, що СЕА ПДВ передбачає накладання штрафів аж до 40% суми ПДВ (детальніше читайте у розділі ), єдиним розумним та передбачливим рішення буде повноцінне тестування всіх операцій, які з 1 липня виконувати буде обов’язково.
Нагадаємо особливості СЕА ПДВ у тестовому режимі:
1. Нова система передбачає реєстрацію податкових накладних у ЄРПН та надання документів контрагентам виключно в електронній формі.
2. Всі податкові накладні та розрахунки коригування, сформовані за операціями, датованими починаючи з 1 лютого 2015 року, підлягають обов’язковій реєстрації в ЄРПН.
3. Термін реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН становить 15 календарних днів з дати складання податкової накладної/розрахунку коригування (п. 201.10 ПКУ).
4. Реєстрація податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН протягом тестового режиму здійснюється незалежно від наявності «вхідних» податкових накладних, сплати ПДВ при розмитненні товарів, а також без поповнення рахунку в системі електронного адміністрування ПДВ (абзац другий пункту 35 підрозділу 2 розділу ХХ Кодексу).
Тепер платники податку мають можливість отримувати з ЄРПН електронні податкові накладні/розрахунки коригування, які зареєстровані в ЄРПН їх контрагентами – постачальниками. Для цього покупець надсилає в електронному вигляді запит до ЄРПН, за яким отримує в електронному вигляді повідомлення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН та саму податкову накладну/розрахунок коригування в електронному вигляді.
Податкова накладна, яка отримана в електронному вигляді з ЄРПН покупцем, вважається такою, що отримана від постачальника.
Що реалізовано у «M.E.Doc IS»?
У програмі (модуль «Електронний документообіг») виконується повний цикл роботи з податковими накладними: створення, реєстрації та обмін з контрагентами. Для Вашої зручності процедуру максимально спрощено, вона виконується у декілька елементарних кроків.Детальніше
Також створено режим обміну з контрагентами, які використовують інші програми/сертифікати інших АЦСК: користувач програми «M.E.Doc IS» здійснює обмін у звичайному режимі, а його контрагенту потрібно лише зареєструватися у веб-сервісі «СОТА» - і йому безкоштовно буде доступний обмін податковими накладними з усіма контрагентами.Детальніше
Користувачі програми «M.E.Doc IS» можуть отримувати перелік зареєстрованих на них податкових накладних (зокрема і самі документи) шляхом подання запиту безпосередньо до ЄРПН. Детальніше
РОБОЧИЙ РЕЖИМ ЕЛЕКТРОННОГО АДМІНІСТРУВАННЯ
Після впровадження робочого режиму електронного адміністрування у роботі бухгалтерів відбудуться певні зміни, які потребуватимуть підвищеної уважності та постійного контролю.
Стан ПДВ-рахунку. Яка сума має бути на ПДВ-рахунку? На скільки і як часто його поповнювати?Що робити, якщо на ПДВ-рахунку недостатньо коштів?
Реєстрація податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН здійснюватися в межах суми, обчисленої за формулою:
∑Накл = ∑НаклОтр + ∑Митн + ∑ПoпРах – ∑НаклВид – ∑Відшкод – ∑Перевищ
де:
ΣНакл – сума потенційних податкових накладних
∑НаклОтр – ПДВ по отриманим платником податку податковим накладним
∑Митн – ПДВ, сплачений при імпорті товарів
∑ПoпРах – поповнення рахунку в системі електронного адміністрування ПДВ
∑НаклВид – ПДВ за вже виданими платником податковим накладним
∑Відшкод – ПДВ, заявлений до бюджетного відшкодування
∑Перевищ – сума перевищення ПДВ-зобов'язань, задекларованих у декларації з ПДВ, над сумою ПДВ в складених таким платником податкових накладних, зареєстрованих в Єдиному Реєстрі податкових накладних.
(формулу встановлено пунктом 200-1.3 ст 200-1 розділу V Кодексу)
У разі нестачі коштів на електронному ПДВ-рахунку є можливість його поповнення. Поповнення відбувається шляхом перерахунку коштів з розрахункового рахунку підприємства на електронний, сумами, необхідними для подальшої реєстрації ПН та РК в ЄРПН. Єдина умова – на рахунку завжди має буде позитивний баланс. В іншому випадку ви просто не зможете зареєструвати податкову накладну і наражатиметесь на небезпеку штрафів.
Увага! Платникам податку з 01.07.2015 р. автоматично буде збільшено розмір суми, на яку платник має право зареєструвати податкові накладні/розрахунки коригування в ЄРПН. Збільшення відбудеться на суму середньомісячного розміру суми податку, задекларованої платником до сплати до бюджету за останні 12 звітних (податкових) місяців/4 квартали та погашеної. Розмір такої суми підлягає щоквартальному автоматичному перерахунку.
А також звертаємо Вашу увагу, що залишки від'ємного значення, що виникли (задекларовані) у звітних періодах до 1 лютого 2015 року, за вибором платника:
- або збільшують розмір суми податку, на яку платник має право зареєструвати ПН/РК в ЄРПН, визначену п. 2001.3 ПКУ, з одночасним збільшенням розміру суми податкового кредиту в декларації за звітний (податковий) період, (пп. «а» п. 33 підрозділу 2 розділу XX ПКУ);
- або підлягають поверненню платнику в порядку, визначеному ст. 200 ПКУ, який діяв у 2014 році (пп. «б» п. 33 підрозділу 2 розділу XX ПКУ).
Суми помилково та/або надміру сплачених грошових зобов'язань з ПДВ за станом на 01.07.2015р. (або на дату згідно з рішенням ВРУ) автоматично збільшують суму податку, на яку платник має право зареєструвати податкові накладні / розрахунки коригування в ЄРПН, після чого вважаються погашеними.
Штрафи. Податкові накладні/розрахунки коригування до податкових накладних можуть бути зареєстровані в ЄРПН після закінчення 15-денного терміну реєстрації протягом 180 днів. Після порушення граничного п’ятнадцятиденного терміну реєстрації з платників податків буде стягнуто штраф у розмірі від 10% до 40% від суми ПДВ вказаній в ПН, РК.
10% – у разі порушення терміну реєстрації до 15 календарних днів;
20% – у разі порушення терміну реєстрації від 16 до 30 календарних днів;
30% – у разі порушення терміну реєстрації від 31 до 60 календарних днів;
40% – у разі порушення терміну реєстрації на 61 і більше календарних днів.
ПРИКЛАД: Дата виписки податкової накладної – 2 липня 2015 р. Останній день реєстрації такої податкової накладної -17 липня 2015 р. 18 липня настане перший день порушення терміну реєстрації з штрафними санкціями у розмірі 10% від заявленої суми ПДВ .
Нагадуємо, що до 1.07.2015 р. штрафні санкції 10% не застосовуються. Звертаємо Вашу увагу, що в тестовому режимі не застосовуються штрафні санкції тільки у розмірі 10%, всі інші нараховуються згідно законодавства.
Що реалізовано у «M.E.Doc IS»?
На разі у програмі вже функціонує дві важливі функції, які стануть Вам постійним вірним помічником з початку остаточного впровадження електронного адміністрування ПДВ.
1. Запит щодо отримання реквізитів рахунку та відомостей про стан рахунку в системі електронного адміністрування податку на додану вартість – розділ «Довідки державних органів – Інформаційна довідка». Детальніше (інструкція)
На даний запит прийде Витяг з системи електронного адміністрування ПДВ (форма JF1401202).
Зверніть увагу, що такий Витяг, крім реквізитів рахунку, надає Вам повну інформацію з Системи електронного адміністрування ПДВ: дані про поточний стан ПДВ рахунку та рух грошових коштів на ньому, сумам кожної складової ліміту, на який Ви вправі реєструвати податкові накладні та / або розрахунки коригування в ЄРПН.
2. Запит на отримання інформації щодо суми збільшення, на яку платник має право зареєструвати податкові накладні/розрахунки (форма JF1301301) – розділ «Довідки державних органів». Детальніше (інструкція)
На цей запит ДФСУ надішле платнику податку відповідь на запит в електронному вигляді –Витяг з системи електронного адміністрування ПДВ щодо суми збільшення, на яку платник має право зареєструвати податкові накладні/розрахунки коригування (форма JF1401301).
*Дані операції доступні власникам ліцензійної версії модуля «Звітність».
За матеріалами: Державна фіскальна служба України