Чи мають право працівники органу ДПС здійснювати перевірку щодо здійснення
підприємницької діяльності без державної реєстрації та яка відповідальність за
ведення підприємницької діяльності без державної реєстрації?
Відповідно до
п. 75.1 ст. 75 Податкового кодексу України від 2 грудня 2010 року №2755-VІ зі змінами та
доповненнями (далі – ПКУ) органи державної податкової служби мають право
проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або
невиїзні) та фактичні перевірки. Згідно з пп. 75.1.3 п. 75.1
ст. 75 ПКУ фактичною вважається перевірка, що здійснюється за місцем фактичного
провадження платником податків діяльності, розташування господарських або інших
об’єктів права власності такого платника. Така перевірка здійснюється органом
державної податкової служби щодо дотримання норм законодавства з питань
регулювання обігу готівки, порядку здійснення платниками податків розрахункових
операцій, ведення касових операцій, наявності ліцензій, патентів, свідоцтв, у
тому числі про виробництво та обіг підакцизних товарів, дотримання роботодавцем
законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з
працівниками (найманими особами).
Загальні вимоги до порядку організації та
проведення фактичних перевірок передбачені нормами ст.80 ПКУ.
Відповідно до п.111.1. ст.111. ПКУ за порушення
законів з питань оподаткування та іншого законодавства, контроль за дотриманням
якого покладено на контролюючі органи, застосовуються такі види юридичної
відповідальності:
фінансова;
адміністративна;
кримінальна.
Статтею 255 Кодексу України про адміністративні
правопорушення від 7 грудня 1984р №8073-Х із змінами та доповненнями (далі –
КУпАПП) передбачено, що органи державної податкової служби мають право складати
протоколи про адміністративні правопорушення за порушення порядку провадження
господарської діяльності (ст. 164 КУпАПП).
Відповідно до ст.164 КУпАПП провадження
господарської діяльності без державної реєстрації як суб’єкта господарювання
або без одержання ліцензії на провадження певного виду господарської
діяльності, що підлягає ліцензуванню відповідно до закону, чи здійснення таких
видів господарської діяльності з порушенням умов ліцензування, а так само без
одержання дозволу, іншого документа дозвільного характеру, якщо його одержання
передбачене законом (крім випадків застосування принципу мовчазної згоди), -
тягне за собою накладення штрафу від двадцяти до ста неоподатковуваних
мінімумів доходів громадян з конфіскацією виготовленої продукції, знарядь
виробництва, сировини і грошей, одержаних внаслідок вчинення цього
адміністративного правопорушення, чи без такої.
Дії, передбачені частиною першою цієї статті,
вчинені особою, яку протягом року було піддано адміністративному стягненню за
таке саме правопорушення, або пов’язані з отриманням доходу у великих розмірах,
- тягнуть за собою накладення штрафу від ста до п’ятисот неоподатковуваних
мінімумів доходів громадян з конфіскацією виготовленої продукції, знарядь
виробництва, сировини і грошей, одержаних внаслідок вчинення цього
адміністративного правопорушення.
Тобто працівники органу державної податкової
служби мають право здійснювати перевірки платників податків, зокрема, щодо
здійснення підприємницької діяльності без державної реєстрації.
Відповідальність за провадження господарської
діяльності без державної реєстрації як суб’єкта господарювання передбачена
ст.164 КУпАПП.
База знань Міндоходів, 137.01
|