Про практику застосування судами окремих норм матеріального права
щодо кваліфікації ухилення від сплати податку, вчиненого шляхом службового
підроблення
Відповідно до ст. 34 Закону України „Про
судоустрій і статус суддів”, ст. 400-25 Кримінально-процесуального кодексу
України (1960 року), ст. 458 Кримінального процесуального кодексу України
Верховним Судом України за наслідками розгляду заяв про перегляд судових рішень
із підстав неоднакового застосування судом касаційної інстанції одних і тих
самих норм матеріального права у подібних правовідносинах прийнято постанову та
сформульовано обов'язкову для всіх судів України правову позицію.
Верховний Суд України у своєму рішенні
(постанова від 19 грудня 2011 року N 5-18кс11) визначив, що у випадку, коли
службова особа суб'єкта підприємницької діяльності з метою ухилення від сплати
податків умисно включила до податкового кредиту в декларації з податку на
додану вартість податкові накладні товариства з обмеженою відповідальністю,
достовірно знаючи, що це товариство не є платником податку на додану вартість і
це призвело до фактичного ненадходження до бюджету коштів у особливо великих
розмірах, а також при складанні декларацій з податку на додану вартість, які є
офіційними документами, внесла до них завідомо неправдиві відомості, внаслідок
чого суб'єктом підприємницької діяльності не було сплачено податок на додану
вартість, такі дії не можна кваліфікувати за ч. 3 ст. 212 і ч. 2 ст. 366
Кримінального кодексу України (КК України) як ухилення від сплати податку, що
призвело до фактичного ненадходження до бюджету коштів у особливо великих
розмірах та службове підроблення, що спричинило тяжкі наслідки.
Обґрунтовуючи свій висновок, Верховний Суд
України зазначив наступне.
У ч. 2 ст. 366 КК України сформульовано
матеріальний склад злочину, при вчиненні якого службове підроблення заподіює
тяжкі наслідки. Для інкримінування особі спричинення (заподіяння) її діями
певних наслідків необхідно наявність прямого, безпосереднього, а не
опосередкованого, причинного зв'язку між її діями і певними наслідками.
Отже, для ставлення у вину особі, що вчинила
службове підроблення, спричинення її діями тяжких наслідків, визначення яких
дається у п. 4 примітки до ст. 364 КК України, необхідно, щоб такі наслідки
знаходились у прямому причинному зв'язку саме з діями, зазначеними у диспозиції
ч. 1 ст. 366 КК України.
Ці положення закону касаційний суд при
розгляді справи щодо засудженого не врахував, унаслідок чого ухвалив помилкове
рішення, визнавши, що тяжкі наслідки, які проявились у несплаті податків у
особливо великих розмірах, безпосередньо було спричинено в результаті
підроблення засудженим офіційних документів.
На підставі зазначеного Верховний Суд України
констатував, що рішення суду касаційної інстанції щодо залишення без змін
вироку апеляційного суду, в якому дії засудженого кваліфіковано за ч. 3 ст. 212
і ч. 2 ст. 366 КК України, підлягає скасуванню, а справа - направленню на новий
касаційний розгляд.
Із повним текстом постанови Верховного Суду
України від 15 листопада 2012 року N 5-15кс12 можна ознайомитися у Єдиному
державному реєстрі судових рішень, на офіційному веб-сайті Верховного Суду
України чи на офіційному веб-сайті Вищого спеціалізованого суду України з
розгляду цивільних і кримінальних справ у розділі "Судова практика".
Висновок (правова позиція) Верховного Суду
України щодо зазначеного питання є таким.
Якщо особа з метою ухилення від сплати
податків, зборів (обов'язкових платежів) вчиняє службове підроблення, яке є
одним із способів такого ухилення, то наслідки, що призвели до фактичного
ненадходження до бюджету чи державних цільових фондів коштів у відповідних
розмірах, охоплюються диспозицією конкретної частини ст. 212 КК України і не
можуть одночасно (подвійно) розцінюватись як тяжкі наслідки в розумінні ч. 2
ст. 366 КК України.
Наведений висновок (правову позицію)
Верховного Суду України опубліковано у Віснику Верховного Суду України N 4
(140), 2012. - С. 16.
Відповідно до ст. 400-25 КПК України (1960 року), ст. 458 КПК України рішення
(висновки) Верховного Суду України, прийняте (викладені в його ухвалах) за
наслідками розгляду заяви про перегляд судового рішення з мотивів (підстав)
неоднакового застосування судом касаційної інстанції одних і тих самих норм
кримінального закону щодо подібних суспільно небезпечних діянь, є обов'язковим
для всіх суб'єктів владних повноважень, які застосовують у своїй діяльності
зазначену норму закону, та для всіх судів України.
Лист Вищого спеціалізованого
суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ від 12.02.2013 р. №
223-286/0/4-13 „Про практику застосування судами окремих норм матеріального
права щодо кваліфікації ухилення від сплати податку, вчиненого шляхом
службового підроблення”.
За матеріалами
суб-сайту ДПС в
Автономній Республіці Крим
http://crimea.sts.gov.ua/media-ark/news-ark/87649.html
|