Лист ДПА України від 18.03.2011 р. N 5419/6/29-7015/278
Державна
податкова адміністрація України розглянула лист, направлений Адміністрацією
Президента України листом від 18.02.2011 р. N 03-01/570, щодо особливостей
ведення касових операцій і в межах компетенції повідомляє наступне.
Частиною
другою статті 19 Конституції України від 28.06.96 р. N 254к/96-ВР (зі змінами
та доповненнями) передбачено, що органи державної влади та місцевого
самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах
повноважень та у спосіб, які передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно з
Податковим кодексом України від 02.12.2010 р. N 2755 та Законом України від
04.12.90 р. N 509-XII "Про державну податкову службу в Україні"
завданням органів державної податкової служби є здійснення контролю за
дотримання платниками податків податкового законодавства, достовірності,
повноти нарахування і сплати податків і зборів, а також іншого законодавства, контроль
за яким покладено на органи державної податкової служби.
При здійсненні
перевірок операцій з готівкою органи державної податкової служби керуються
нормами Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні,
затвердженого постановою Правління Національного банку України "Про
затвердження Положення про ведення касових операцій у національній валюті в
Україні" від 15.12.2004 р. N 637 (зареєстровано в Міністерстві юстиції
України 13.01.2005 р. за N 40/10320, далі - Положення), яким визначені вимоги
щодо ведення таких операцій.
За встановлені
при перевірці порушення норм з регулювання обігу готівки відповідно до Указу
Президента України від 12.06.95 р. N 436/95 "Про застосування штрафних
санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки" (далі - Указ N 436)
органи державної податкової служби застосовують до суб'єктів господарювання
фінансові санкції у вигляді штрафу.
Що стосується
строків застосування адміністративно-господарських санкцій, то вони можуть бути
застосовані до суб'єкта господарювання протягом шести місяців з дня виявлення
порушення, але не пізніше ніж через рік з дня порушення цим суб'єктом
встановлених законодавчими актами правил здійснення господарської діяльності,
крім випадків, передбачених законом (стаття 250 Господарського кодексу України,
далі - Господарський кодекс).
Однак статтею
4 Господарського кодексу зазначено, що фінансові відносини за участі суб'єктів
господарювання, що виникають у процесі формування та контролю виконання
бюджетів усіх рівнів, адміністративні та інші відносини управління за участю
суб'єктів господарювання, в яких орган державної влади або місцевого
самоврядування не є суб'єктом, наділеним господарською компетенцією, і
безпосередньо не здійснює організаційно-господарські повноваження щодо суб'єкта
господарювання, не є предметом регулювання даного Кодексу.
Таким чином,
вважаємо, що обмеження строків застосування штрафних санкцій за порушення норм
з регулювання обігу готівки, передбачені статтею 250 Господарського кодексу, не
поширюються на фінансові санкції у вигляді штрафу, які застосовуються органами
державної податкової служби до суб'єктів господарювання за порушення вимог
Положення N 637.
Що стосується
оприбуткування готівки, то відповідно до пункту 2.6 Положення уся готівка, що
надходить до кас, має своєчасно (6 день отримання готівкових коштів) та в
повній сумі оприбутковуватися.
Суми оприбуткованої
готівки мають відповідати сумам, визначеним у відповідних касових
(розрахункових) документах.
У разі
проведення готівкових розрахунків із застосуванням реєстратора розрахункових
операції (далі - РРО) або використанням розрахункової книжки (далі - РК)
оприбуткуванням готівки є здійснення обліку зазначених готівкових коштів у
повній сумі їх фактичних надходжень у книзі обліку розрахункових операцій на
підставі фіскальних звітних чеків РРО ( даних РК).
Згідно з п.
1.2 Положення оприбуткування готівки - це проведення підприємствами і
підприємцями обліку готівки в касі на повну суму її фактичних надходжень у
касовій книзі, книзі обліку доходів і витрат, книзі обліку розрахункових
операцій.
Пунктом 7.3 Положення визначено,
що відповідальність за дотримання порядку ведення операцій з готівкою
покладається на підприємців, керівників підприємств. Особи, винні у порушенні
порядку ведення операцій з готівкою, притягуються до відповідальності у
встановленому законодавством України порядку.
Зокрема,
Указом N 436 встановлено, що у разі порушення юридичними особами всіх форм
власності, фізичними особами - громадянами України, які є суб'єктами
підприємницької діяльності, норм з регулювання обігу готівки в національній
валюті до них застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафу: за
неоприбуткування (неповне та/або несвоєчасне) оприбуткування у касах готівки -
у п'ятикратному розмірі неоприбуткованої суми.
Закон України
від 06.07.95 р. N 265/95-ВР "Про застосування реєстраторів розрахункових
операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" (далі -
Закон N 265) відповідно до преамбули визначає правові засади застосування
реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі , громадського харчування
та послуг, а дія цього Закону поширюється на всіх суб'єктів господарювання та
їх господарські одиниці, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або
безготівковій формі.
Відповідно до
статті 3 Закону N 265 суб'єкти господарювання, які здійснюють розрахункові
операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням платіжних
карток, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у
сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, зобов'язані проводити
розрахункові операції на повну суму покупки (надання послуги) через
зареєстровані, опломбовані у встановленому порядку та переведені у фіскальний
режим роботи реєстратори розрахункових операцій з роздрукуванням відповідних
розрахункових документів, що підтверджують виконання розрахункових операцій, і
видавати особі, яка отримує або повертає товар, розрахунковий документ
встановленої форми на повну суму проведеної операції.
Статтею 9 Закону N 265 визначено
вичерпний перелік випадків звільнення суб'єктів господарювання від застосування
реєстраторів розрахункових операцій та розрахункових книжок при проведенні
розрахунків, у тому числі з оформленням прибуткових і видаткових касових
ордерів.
Отже, суб'єкти
господарювання, за винятком випадків, встановлених статтею 9 Закону N 265,
зобов'язані проводити розрахункові операції через реєстратори розрахункових
операцій.
Заступник Голови комісії з проведення
реорганізації ДПА України,
заступник Голови ДПА України І. Носачова
|