До уваги суб”єктів господарської діяльності – землекористувачів !
Хмільницька ОДПІ інформує, що з 01.01.2011 року набрав чинності Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755-VІ (далі – Кодекс), який регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов'язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов'язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства. Норми інших законодавчих та нормативно-правових актів України, прийнятих до набрання чинності Податковим кодексом на виконання законів з питань оподаткування, застосовуються в частині, що не суперечить цьому Кодексу. У разі якщо поняття, терміни, правила та положення інших актів суперечать поняттям, термінам, правилам та положенням цього Кодексу, для регулювання відносин оподаткування застосовуються поняття, терміни, правила та положення цього Кодексу (пункт 5.2 статті 5).
Земельні відносини в Україні регулюються Земельним кодексом України, а справляння плати за землю - Податковим Кодексом України. Відповідно до підпункту 9.1.10. пункту 9.1 статті 9 Кодексу плата за землю належить до загальнодержавних податків і зборів. Порядок оподаткування землі в Україні визначається розділом XIII "Плата за землю” Кодексу. Питання орендної плати за землю врегульовані статтею 288. У відповідності до пункту 288.5 статті 288 Кодексу розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою:
- для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється розділом XIII Кодексу;
- для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється розділом XIII Кодексу.
Податковим кодексом України встановлюється також граничний максимальний розмір орендної плати, який не може перевищувати: а) для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об’єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об’єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), - 3 відсотки нормативної грошової оцінки; б) для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки;
Але, у разі визначення орендаря на конкурентних засадах, річна сума орендної плати може бути більшою граничного розміру орендної плати, ніж зазначений у підпункті 288.5.2 пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України. Аналогічні норми містила в собі до 01.01.2011 р. частина четверта статті 21 Закону України "Про оренду землі” від 06.10.1998 р. № 161-XIV, із змінами, внесеними згідно із Законом України від 03.06.2008 р. № 309-VI. Отже, оскільки збільшення мінімального розміру орендної плати за землю відбулося не у зв’язку з волевиявленням сторін договору, а у зв’язку зі зміною мінімального розміру орендної плати відповідно до Кодексу, то необхідність сплати орендної плати за земельну ділянку державної та комунальної власності у новому розмірі виникла у орендаря незалежно від внесення змін до договорів оренди за ініціативою сторін договору оренди землі.
Звертаємо Вашу увагу, що з 01 січня 2011 року податковим законодавством України чітко визначено мінімальний річний розмір орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності для всіх категорій земель, крім сільськогосподарського призначення, на рівні трикратного розміру відповідного земельного податку.
У відповідності до підпункту 16.1.4 пункту 16.1 статті 16 Кодексу платник податків зобов'язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом. Податковий обов'язок, згідно пункту 36.3 статті 36 Кодексу, є безумовним і першочерговим стосовно інших неподаткових обов'язків платника податків.
|